Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@22:19:26 GMT

نگاهی به کارنامه شعری «مرتضی امیری اسفندقه»

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۵۲۱۱

نگاهی به کارنامه شعری «مرتضی امیری اسفندقه»

مهم‌ترین نکته در مورد قوالب شعری «مرتضی امیری اسفندقه» بی‌تردید تنوع است. اگر با تسامح هر قالب شعری را یک ژانر بدانیم باید بر تسلط او بر تقریباً تمامی این ژانرها صحه بگذارم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین، از کدام زاویه به «مرتضی امیری اسفندقه» نزدیک شوم؟ از سمت موضوع و محتوای شعرهایش؟ از سوی قالب و فرم شعرهایش؟ از طرف زبان و بیان شعرهایش؟ پاسخ این سؤال در ذهنیت منتقد و پژوهشگر نهفته است که آیا از دیدگاه او فرم سوژه برجسته‌تر و به اصطلاح مهم‌تر است یا محتوا؟ و اینکه آیا اساساً می‌توان این دو را از هم تفکیک کرد؟ اگر با تکیه بر این منظر اخیر به مقوله شعر بنگریم، وقتی به قوالب شعری «امیری اسفندقه» می‌پردازم همزمان دارم به زبان و بیان و همزمان با این هر دو دارم به محتوا و مضامین شعرهای او توجه می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


مهم‌ترین نکته در مورد قوالب شعری «مرتضی امیری اسفندقه» بی‌تردید تنوع است. اگر با تسامح هر قالب شعری را یک ژانر بدانیم (چرا که فراتر از قالب، می‌خواهم بر بوطیقا یا وابستگی قالب با نوعی محتوا و بیان خاص را هم مراد کنم) باید بر تسلط او بر تقریباً تمامی این ژانرها صحه بگذارم. وقتی قصیده می‌نویسد زبان و بیان سخته و حماسی را حتی در غمگنانه‌ترین لحظات و دقایق شعری وانمی گذارد و هیچ چیز را با استحکام و استواری زبان عوض نمی‌کند:

این برف، خدایا! به چه می‌ماند آیا؟
آیا چه به ماننده این ناز نگار است؟
پنبه؟ پر و کفتر؟ نه! شنیدیم و قدیمی ست
در شعر معاصر چه در این زمره به کارست؟

وقتی غزل می‌سراید به نرمی زبان و بیان البته با رشحاتی از همان خراسان زدگی اخوان‌وار متمایل می‌شود:

اردیبهشت ماه است، افسوس! داغ دارم
سال بدی ست امسال، پیداست از بهارم
... افتاده نعش یاران، بی‌سر به سبزه زاران
چون ابر در بهاران بگذار تا ببارم

هنگامی که سراغ رباعی می‌رود با اشراف بر فرصت محدود و کلمات معدود با ایجازی تصویرگرا، به مضمون پردازی می‌پردازد و پایان بندی‌هایی جذاب خلق می‌کند (و البته باز با همان رنگ و بوی خراسانی):

تزویر نمی‌خرند از آیینه
می‌بینم و بهترند از آیینه
آیینه شبح شبح پر از خودبینی ست
این پنجره‌ها سرند از آیینه

و بالاخره زمانی که به شعر نو نیمایی رو می‌آورد با تسلطی مثال زدنی که بر عروض و قافیه دارد، به خوبی از پس انطباق زبان بر تکانه‌های روایی آن بر وزن عروضی و ارکان افاعیلی آن برمی‌آید. همچنین دایره واژگانی شعر را وسیع می‌کند تا بتواند از کلماتی امروزین‌تر به فضاسازی‌هایی معاصرتر برسد (و صد البته باز و باز هم با همان صبغه زبان کهن):

پیانو 
کنج اتاق 
خواب می‌بیند لبریز از آواز و صداست
دست‌های تو کجاست؟

این تنوع و تکثر در آثار «امیری اسفندقه» و در عین حال تسلط و پختگی در تقریباً تمامی این انواع شعری مثال زدنی و رشک برانگیز است. این تنوع و تکثر اما همیشه همراه با سایه‌ای کم و یا پررنگ از سختگی و نخراشیدگی عامدانه زبان به شیوه به کارگیری زبان در سبک خراسانی است. به گمان من این شیوه، زبان را برجسته می‌کند و از زبان روزمره فراتر می‌برد و اگرچه امکان انعکاس جهان معاصر را در شعر کمتر می‌کند اما در همان حال مخاطب و خواننده را مرعوب می‌سازد و توجه او را به متن بیشتر از متنی با زبان نرم و روزمره به خود جلب می‌کند. شگردی که در شعر معاصر ما با 
چهره‌هایی بزرگ چون اخوان ثالث، شاملو و... مؤکدترمی شود. 

محتوا در آثار امیری اسفندقه شاخصه‌ای مهم محسوب می‌شود چنانکه می‌توان این شاعر را همچون دیگر شاعران انقلاب شاعری محتواگرا دانست، اگرچه در سطور بالاتر گفتم که این محتوا در قالب و فرمی سخت برجسته و بلکه خودنما ارائه می‌شود. 

گفتم همچون دیگر شاعران انقلاب، چرا که جمع بندی نهایی درونمایه‌های اشعار او گویای موضع گیری خاص او در عرصه سیاست است و جایگاهش را مشخص می‌سازد. 

«مرتضی امیری اسفندقه» شخصیتی دارد سامان یافته در گفتمانی دینی و انقلابی. شخصیتی با نگاهی ذهنی گرا و کلی گو اما خیره در چشم خصم:

بشنوید ‌ای امپراتوران عصر انفجار
با شما از بارش برق فنا دارم سخن
نوبت ویرانی بنیاد آباد شماست
با شما از ریزش برج و بنا دارم سخن

کارنامه شعری «مرتضی امیری اسفندقه» می‌تواند طیف‌های وسیع و گوناگونی از مخاطبان مختلف با سلیقه‌ها و دیدگاه‌های ادبی متنوع را جذب و راضی نماید. سنت‌گرایان از زبان و بیان کهن گرای او در قوالب شعری سنتی لذت می‌برند و نوگرایان از زبان و بیان نوگرای او در قالب نو نیمایی.

اگر در این کارنامه جای شعر بی‌وزن را خالی می‌بینیم لابد باید دلیل را در تعلق خاطر این شاعر به موسیقی کلام بدانیم. «مرتضی امیری اسفندقه» معجونی است شفاف و همگن از انواع رویکردهای شعری که با هر ظرفی بنوشی‌اش لذت خاص خودش را می‌بری، اما در کل او را بیشتر متمایل به سنت ادبی می‌یابی تا آوانگاردیسم و بلکه نوگرایی! 

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قدس آنلاین مرتضی امیری اسفندقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادقی یا امیری: اوسمار امروز تصمیم می‌گیرد

به گزارش "ورزش سه"، امید عالیشاه به دلیل محرومیت در بازی فردا مقابل همشهریانش غایب خواهد بود تا از این حیث اوسمار مجبور به ایجاد تغییراتی در ترکیب تیمش شود.

در این شرایط احتمالا یکی از بین وحید امیری یا سعید صادقی به ترکیب اضافه خواهد شد و البته شاید با دیدگاه و فلسفه سرمربی برزیلی هیچ‌کدام! اما مهمترین پیش بینی درباره احتمال حضور یکی از این دو بازیکن تکنیکی در ترکیب تیم خواهد بود.

سعید صادقی که به عنوان یکی از ستاره‌های جذاب نقل و انتقالاتی به پرسپولیس پیوست و رکوردار پاس گل در لیگ برتر محسوب می‌شود، طی هفته‌های اخیر از ترکیب اصلی خارج شده است و فرصت زیادی برای خودنمایی به دست نیاورده است. این بازی برای هافبک مازنی سرخ‌ها اما می‌توان یک بازگشت بزرگ محسوب شود تا بتواند در پنج بازی پایانی جایگاه خود را در ترکیب پس بگیرد.

از سوی دیگر احتمال حضور وحید امیری نیز در ترکیب پرسپولیس برابر نساجی بالاست؛ کاپیتان دوم پرسپولیس که با پشت سر گذاشتن مصدومیت، تیم ملی را نتوانست در جام ملت‌ها همراهی کند تا برای اولین بار طی سال‌های اخیر غایب یک تورنمنت بزرگ ملی لقب گیرد. او برابر آلومینیوم اراک شانس حضور در ترکیب را از نیمه دوم بازی به دست آورد و با از دست دادن پنالتی تیمش، هجمه زیادی را از سوی هواداران متوجه خود دید و باید دید در صورت حضور در این بازی و نمایش موفق احتمالی، آن خاطره را پاک خواهد کرد یا خیر.

در نهایت باید دید اوسمار برای این بازی و در غیاب امید عالیشاه چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا از بین سعید صادقی و وحید امیری بازیکنی را به ترکیب اضافه خواهد کرد یا سورپرایز دیگری خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • پلن B و C اوسمار برای جانشینی اورونوف
  • عکس| ماجرای شعری که تتلو برای حضرت علی(ع) سروده چیست؟
  • نوبت به تست مهدی ترابی در پست جدید رسید
  • جانشین کاپیتان پرسپولیس مشخص شد
  • کلید اولیه آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • صادقی یا امیری: اوسمار امروز تصمیم می‌گیرد
  • نوبت به تست ترابی در پست جدید رسید
  • کاپیتان پرسپولیس آماده ایفای نقش در خط حمله
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی