Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@16:52:04 GMT

ادامه حیات شاعرانگی حمیدرضا برقعی با یحیی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۵۴۷۱

ادامه حیات شاعرانگی حمیدرضا برقعی با یحیی

«یحیی» از دو نوع تنوع سود می‌برد؛ نخست تنوع فرمی و دیگر، دانستن قابلیت‌ قالب‌ها. انتشار این اثر که پنجمین مجموعه شعری حمیدرضا برقعی است، ادامه حیات شاعرانگی او را نشان می‌دهد. ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «یحیی» تازه‌ترین اثر سیدحمیدرضا برقعی است که برای نخستین‌بار از سوی انتشارات فصل پنجم در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«یحیی» پس از «طوفان واژه‌ها»، «قبله مایل به تو»، «رقعه» و «تحیر»، پنجمین اثر این شاعر قمی است. محمدجواد شرافت، شاعر آیینی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده، به ویژگی‌ آثار برقعی به ویژه «یحیی» پرداخته است. یادداشت شرافت را می‌توانید در ادامه بخوانید:

اول: حیات شاعرانگی

مجموعه «یحیی» پنجمین مجموعه شعری حمیدرضا برقعی است که در قالب کتاب منتشر شده است. از سال 84 تا کنون که حدود 13 سال از حضور برقعی در نشر می‌گذرد، آثاری از او در قالب کتاب صوتی نیز منتشر شده است که این تعدد عناوین، ادامه حیات شاعرانگی او را نشان می‌دهد. برخی از دوستان شاعر، در مقطعی شاعر هستند و بعد از مدتی یا فاصله می‌گیرند و فراموش می‌کنند که شاعر‌ند. اما برقعی همچنان تکاپو و کشف و شهود دارد و به مسیرش ادامه می‌دهد. اینکه برقعی به صورت میانگین هر دو سال یک مجموعه شعری دارد،‌ نشان می‌دهد که حضور او مستمر و منظم است.

دوم: «یحیی»

«یحیی» از دو نوع تنوع سود می‌برد؛ لذا برای مخاطب خواندن و شنیدن این اشعار لذت‌بخش است. نخست تنوع فرمی است که گاه برخی از شاعران، به ویژه شاعرانی که در محافل شعری و کنگره‌ها شرکت می‌کنند، از آن غفلت می‌کنند. به عنوان نمونه، شاعری ممکن است فقط رباعی‌سرای خوبی باشد یا شاعری دیگر تنها در قالب غزل شعر بگوید. اما فضای شعر هیئات مذهبی می‌طلبد که از فرم‌ها و ظرف‌های مختلفی استفاده شود تا مخاطب را با خود همراه کند. در شعر این روزهای هیئت تنوع قالب بسیار زیاد است و این تنوع را می‌توان هم در شعر جوان‌ترها و هم در شعر شاعران پیشکسوتی چون استاد سازگار، استاد شفق،‌ مؤید و دیگر بزرگواران دید. در میان نسل جوان نیز شعر شاعرانی چون حمیدرضا برقعی از این ویژگی برخوردار است. به عنوان مثال، در «یحیی» هم می‌توان غزل‌های خواندنی و موفق دید و هم قطعه، مثنوی، چهارپاره، قصیده و حتی قالب‌های مهجورتری مانند مسمط یا مربع ترکیب.

مهمتر از تنوع قالب، دانستن قابلیت‌ قالب‌هاست. یعنی شاعر بداند که مقصود مورد نظر خود را در مثنوی بیان کند موفق‌تر است یا قصیده؟ اشراف بر این موضوع، به شاعر کمک می‌کند تا ظرف و مظروف را هماهنگ‌تر انتخاب کند. برقعی از جمله شاعرانی است که هم در انتخاب قالب و هم در شناخت قابلیت قالب‌ها موفق است، به همین دلیل «یحیی» هم به لحاظ تنوع رنگارنگ است و هم از نظر قابلیت، متناسب. شاعر در این کتاب اگر می‌خواهد فراز تاریخی بگوید، از استحکام قصیده استفاده می‌کند و هرجا که حرفی عاشقانه دارد، از لطافت غزل بهره می‌برد.

سوم: تنوع محتوا

شاعر آیینی یعنی شاعری که می‌تواند در بیان همه ارزش‌های الهی ورود کند. شعر آیینی گستره موضوعی وسیعی دارد؛ از شعر توحیدی گرفته تا مقاومت و و لایی. در «یحیی» روح شاعر بیشتر در فضای شعر ولایی سیر می‌کند و موفقیت‌هایش نیز در این حوزه بیشتر است. همچنین ما شاهد عاشقانگی‌های شاعر و دغدغه‌های اجتماعی او نیز هستیم؛ به عبارت دیگر در «یحیی» ما هم شاهد ارتباط شاعر با خالق، با اولیای خدا و با مردم هستیم. پررنگ‌ترین بخش‌های کتاب مربوط به شعر ولایی است که شاعر توانسته در این میدان موفق‌تر عمل کند.

ما شعر علوی فراوان می‌شنویم، اما اینکه منِ شاعر این موضوعات را با چه ادبیاتی بیان کنم، نکته مهمی است. برقعی در «یحیی» سروده‌هایش را به همه ائمه(ع) تقدیم کرده است؛ مثلاً سروده‌ای از او در وصف امام صادق(ع)، مؤسس مکتب شیعه، که متاسفانه ما کمتر به محضر ایشان شرف‌یاب می‌شویم، از جمله این اشعار است. از دیگر سروده‌ها،‌ شعری است در وصف حضرت فاطمه صغری(س). برقعی با پرداختن به شخصیت‌های کمتر شناخته شده عاشورا، تلاش دارد تا از زاویه‌ای جدید به این واقعه نگاه کند. او تلاش کرده با نگاه و بیان دیگرگون به این موضوعات وارد شود.

از دیگر ویژگی‌های شعری برقعی استحکام بیان اوست که هر روز بیشتر می‌شود. برقعی شاعری پرتکاپو است. او به کم قانع نیست و دوست دارد با کنجکاوی فضاهای مختلف را تجربه کرده و به خدمت بگیرد. این تکاپو را می‌توان در قالب‌ها و زبان و همچنین اندیشه او دید. او با ورود به مباحث تاریخی و سیره، تلاش دارد تا ساحت محتوا را نیز در سروده‌های خود تقویت کند.

صف طولانی برای خرید کتاب "برقعی" در نمایشگاه کتاب+عکسمجاهدی: تفکر ولایی در آثار برقعی مشهود است

 

برخی از شاعران بیشتر عاطفی هستند و می‌توانند تنها به یک بُعد توجه کنند؛ اما برقعی طی سال‌های گذشته نشان داده که هم می‌تواند در بخش عاطفه شاعر قوی باشد و در عین حال در ساحت حماسه نیز طبع‌آزمایی کند. پیوند عاطفه و حماسه را می‌توان در اشعار ولایی او به خوبی دید. او اشک شوق مخاطب را با ابیات ابتدایی به خوبی درمی‌آورد و در پایان، با اشک مرثیه به اتمام می‌رساند.

نکته مهم در مورد شعر برقعی این است که صدای شاعر در کتابش منتشر شده است. مخاطب پیش از این، بسیاری از این سروده‌ها را با صدای خود شاعر شنیده است. برقعی هم هنر سرایش دارد و هم هنر ارائه شعر.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT3 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات سی و دومین نمایشگاه کتاب ادبیات دینی و آیینی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات سی و دومین نمایشگاه کتاب کتاب و ادبیات سی و دومین نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۵۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!

فرهاد طاهری، پدرش، محمدحسین طاهری را شاعری می‌خواند که براساس قریحه شعر سروده نه براساس توانایی دانش ادبی می‌گوید او به جریان‌های ادبی رایج، کمترین اعتنایی نداشت. با توجه به اینکه در شهری می‌زیسته که زبان‌های تاتی تاکستانی و ترکی رایج است، اشعارش در تحکیم وحدت ملی و تقویت زبان فارسی بسیار مهم است.

فرهاد طاهری، دانشنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران  دیوان اشعار پدرش، محمدحسین طاهری را گردآوری و به تازگی راهی بازار نشر کرده است. او در گفت‌وگویی مکتوب با ایسنا درباره ویژگی‌ شعرهای این دیوان توضیح داده است.

 متن گفت‌وگو در پی می‌آید:

 در ابتدا درباره این دیوان شعری توضیح می‌دهید؛ درباره سبک شعری شاعر، تعداد اشعار و مضمون‌هایی که در این شعرها به کار گرفته شده است.

پیش از پاسخ دادن به پرسش‌های شما، لازم می‌دانم از توجه آن خبرگزاری پرمخاطب به انتشار دیوان طاهری سپاسگزاری کنم.

دیوان طاهری مجموعه کامل سروده‌های فارسی زنده‌یاد محمدحسین طاهری است. محمدحسین طاهری (١٣١٣ - ١٣٩٠)  از مردم تاکستان و آموزگار و مدیر دبستان در آن شهر بود. دیوان در ۶٢٩ صفحه تدوین شده است که از این صفحات، ٣٠ صفحه نمایه اشعار و اعلام است و حدود ٢٠ صفحه هم پیشگفتار تدوینگر و صفحات پیش از متن است؛ بنابراین ۵٨٠ صفحه، متن اصلی دیوان را شامل می‌شود و به تقریب می‌توان گفت دیوان طاهری دربردارنده حدود ٩ الی ١٠ هزار بیت اشعار فارسی است.

به لحاظ سبک شعر، اشعار دیوان طاهری در قصاید، به سبک خراسانی و در دیگر قالب‌های شعر (غزل، مثنوی، ترکیبات و مسمطات و رباعی و دوبیتی) اشعار به طرز سبک عراقی است. در این دیوان، قصایدی آمده که کاملا روشن است شاعر در سرودن آنها به قصاید فرخی سیستانی و ناصر خسرو نظر داشته است. همچنین استقبال‌ها و تضمین‌هایی که از غزلیات و مسمطات سعدی و غزلیات حافظ کرده پیروی شاعر را از سبک عراقی نشان می‌دهد. در بعضی از اشعار البته نمونه‌هایی از سبک دوره بازگشت مخصوصا تحت تأثیر اشعار قاآنی کاملا مشهود است اما در سراسر دیوان رد پایی از سبک هندی دیده نمی‌شود. چند نمونه هم البته شعرهایی در دیوان هست که متأثر از شاعران معاصر مانند افسانه نیما و بعضی غزلیات شاملو و سایه و شهریار است. 

 ویژگی‌های دیوان طاهری

به لحاظ مضامین شعر، می‌توانم بگویم اغلب اشعار دیوان طاهری همان مضامین سنتی و قدمایی شعر فارسی است. علاوه بر آن شاعر به مسائل اجتماعی هم توجه کرده است. این نکته را من در مقدمه دیوان  مشروح نوشته‌ام و فکر کنم بهتر است همان توضیح را اینجا برای خوانندگان این مصاحبه عینا نقل کنم :

«درون مایۀ اشعار عمدتا صبغه و حال و هوایی عاطفی  و عاشقانه دارد و جنبه‌های انسانی و اجتماعی نیز در سراسرآن مشهود است . سروده‌های طاهری هم، به مانند بسیاری از سروده‌های طرز قدمایی‌، مظهر تمام عیارِ همان  دغدغه‌ها و پرسش‌های همواره پایان ناپذیر ذهنیت شاعرانۀ هویت و اندیشۀ ایرانی است : پرسش و جست‌وجوگری از معمای آفرینش و هستی، حیرت و درماندگی، عشق، دلتنگی و  هجر و فراق، یأس وامید، حق‌گزاری و سپاس و ستایش و نکوهش، حسرت برگذشته و پشیمانی، نجوا و گفت‌وگوهای با خویش و...  

 شاعر این سروده‌ها  نیز در سراسر اشعار خود به  همان احوالات شاعرانه و برخوردار از اوصاف اخلاقی و شخصیتیِ ملهم از طرز نگریستن شاعرانه به عوالم روحی و دنیای بیرونِ خود به تمام و کمال دچار بوده است. به مقتضای شاعرانه اندیشیدن و سخن گفتن، دستخوش «زیروزبرشدن‌های عاطفی واحساسی» شده و  گاه و بیگاه نیز رشتۀ سخن  به دست «قضاوتِ  پُر تناقض» داده است. 

فارغ از آنچه گذشت، دیوان طاهری همچنین حائز بعضی نکته‌ها و گفته‌هایی است به نظر  شایستۀ اعتنا و تأملِ بیشتر که بررسی اجمالی آن‌، چه بسا ذهن و توجه خوانندگان این اشعار را فزون‌تر  معطوف خود کند و آنان را به جزئیات و آگاهی‌هایی راهنمون شود که در فهم دقیق‌تر و   روشن‌ترِ گذشته شاعر و گذشته‌های زادگاه او،  فراوان دستگیر و راهگشا باشد.  

نخست، خواننده نکته بین دیوان طاهری، از سرگذشت و مهم‌ترین وقایع  زندگانی شاعر   و نیز از دلخوری‌ها و غم‌ها و شادی‌ها و باورهای فرهنگی و اعتقادی‌، و از قضاوت‌ها  و آراء  ستایشگر یا منتقدانه او درباره معاشران و دوستان و اقوام و نزدیکان  و حتی از اظهارنظرهای او درباره خانواده‌اش مطلع می‌شود. بخشی از دیوان طاهری، درواقع نوعی شرح‌حال‌نگاری منظوم است که  پاسخ‌دهنده  پرسش خوانندگان و جویندگانی است که بخواهند روایت زندگانی شاعر را از زبان خود او بشنوند.

جنبه مهم دیگر دیوان طاهری، گزارش‌هایی  است عمدتا دقیق و مستند و جزئی‌نگرانه  (و با ذکر تاریخ) از  محیط و رویدادها و پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی روزگار و زادگاه  شاعر  که به روایت او در ضمن اشعاری بسیار، به نظم آمده است مانندِ شکوه‌ها از: مالکیت زمین‌های کشاورزی و مصائب زراعت و باغداری، خشکسالی، بلاها و مصیبت‌های طبیعی و آسمانی، مسائل درمان و بهداشت و آموزش و پرورش، معضلات بیمه بازنشستگان، تنگی معیشت و حقوق نابسنده فرهنگیان ومعلمان،  گرانی و کمبود اقلام و سهمیه‌بندی‌ها، بی‌لیاقتی و نادرستکاری صاحبان حرفه‌ها و مشاغل (اعم از وکیل و پزشک و بنا و پیمانکار و...)؛ همچنین  گرامی‌داشت دوران دفاع مقدس از وطن و ادای احترام به شهیدان و اسیران و آزادگان؛ حق‌سپاسی از انسان‌های لایق و خدمتگزار ؛ در مرثیه و منقبت پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصوم درضمن اشعاری آئینی و مذهبی ، سوگ‌سروده‌هایی در  غم درگذشت مشاهیر و استادان بزرگ ادب وتاریخ و فرهنگ ایران  و فرهنگ پروران و معلمان، و گزارش اخبار کانون‌های فرهنگی و انجمن‌ها ومحافل ادبی وشب‌های شعر و سخنرانی و... 

از این نظر در دیوان طاهری، جلوه‌ها وصحنه‌هایی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی زمانه و زادگاه شاعر، به نظم کشیده شده است. در  گزارش‌ها و روایتگری‌هایی هم که  دار سخن  صرفا به گردِ مسائل «اجتماعی و شأن وجدانِ کاری و پای بندی به اخلاق و درستکاری»  بوده است البته این  دسته از سروده‌ها تنها «صبغه گزارش و روایت» محض ندارد. در بیشتر این اشعار، رگه‌ها و رد پاهایی از «انتقاد و نقد و تذکر و تحذیر  و هشدار و راه نشان دادن و برحذر داشتن از بیراهه و انحراف و به خطا رفتن»  خود را نمایانده است درواقع می توان این قبیل اشعار را به نوعی نخستین نمونه‌های «شعر متعهد اجتماعی» و  نیز اولین تجربه‌های «نقد اجتماعی مصلحانه» در «ساحت شعرفارسی» در زادگاه شاعر دانست. این نوع شعر منتقدانه اجتماعی و متعهد در دیوان طاهری البته با بسیاری از سنن غالبِ سرودن چنین اشعاری در ادبیات فارسی نیز سازگاری چندان ندارد . لحن و زبان اشعار او ، اگر نگویم تماما بلکه قریب به تمام، برکنار از «هزل و هجو وتیزو تندی و رکیکی کلام» است. این مضمون در ادبیات فارسی (شعر یا نثر منتقدانه اجتماعی و متعهد)   در ذات خود پذیرای هرنوع  کلام و واژه «تند وبه دور از نزاکت رایج در گفتار» و موافق با لحن و بیان «هزل و هجوآمیز» است و شواهدی بسیار هم از آن در سابقه و سنت ادبیات فارسی و در دیوان‌ها و تذکره‌ها برجای مانده است. اما شواهد شعر منتقدانه اجتماعی و متعهد در دیوان طاهری، با بیانی مؤدبانه ولحنی برخوردار از وجاهت کلام، بامخاطبان به سخن آمده‌ند.» 

 شاعری که دوگانگی نداشت

شما گردآورنده و تدوین‌گر شعرهای پدرتان هستید، در واقع با این شاعر زیسته‌اید و تجربه زیسته او را از نزدیک مشاهده کرده‌اید، چقدر شخصیت شاعر به شعر هایش نزدیک بوده و در واقع تجربه زیسته‌اش در شعرهایش نمود دارد؟ 

در شخصیت ایشان اصولا در هیچ زمینه‌ای دوگانگی وجود نداشت. در تمام مسائل، حرف و عملش یکی بود. همهٔ کسانی که او را می‌شناسند اعم از دانش‌آموزانش یا معلمانی که سال‌ها همکارش بوده‌اند و نیز دیگر اهالی تاکستان به این نکته اذعان دارند که هیچ تفاوت و اختلافی میان گفتار و کردار ایشان ملاحظه نکرده‌اند. این ویژگی در تمام اشعار او کاملا مشهود است. زمینه و بستر بسیاری از اشعار منتقدانه او هم دقیقا از همین ویژگی شخصیت ایشان نشئت می‌گرفت. بعد هم باید این نکته را اضافه کنم او براساس قریحه شاعری و تجربه هنری این اشعار را سروده است ونه براساس توانایی دانش ادبی. بسیارند استادان و دبیران ادبیات فارسی که براساس دانش ادبی و معلومات خود شعر می‌گویند که البته موفق هم نبوده‌اند.

کم‌ترین اعتنایی به جریان‌های ادبی نداشت 

 شاعر این شعرها، دور از پایتخت به کار شعری پرداخته است، این موضوع چقدر در کار او تأثیر گذاشته است  و چقدر ایشان به جریان‌های ادبی توجه نشان داده است؟

من فکر می‌کنم اهمیت فرهنگی دیوان طاهری در همین ویژگی است که شاعر آن دور از پایتخت و در شهری می‌زیسته که زبان‌های تاتی تاکستانی و ترکی در آنجا رایج بوده است. از این لحاظ دیوان طاهری در تحکیم وحدت ملی و تقویت زبان فارسی بسیار مهم است و از این جنبه هم باید این دیوان معرفی و نقد و بررسی شود.

اما در خصوص «جریان های» ادبی رایج، می‌توانم بگویم شاعر، کمترین توجه و  اعتنایی به آن نداشت. تلقی او از مقوله شعر و ادبیات فارسی، فقط تعمق در دیوان شاعران بزرگ بود. همیشه هم کلیات سعدی، دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، مثنوی و غزلیات شمس، دیوان وحشی بافقی، فخرالدین عراقی، عارف قزوینی، ایرج میرزا، ملک الشعرای بهار، رهی معیری، اهلی شیرازی، قاآنی را در دست داشت و مطالعه می‌کرد. از میان شاعران معاصر هم فقط شهریار و سایه را مرتب می‌خواند. کمترین علاقه‌ای هم به سهراب سپهری و فروغ و اخوان ثالث نداشت. البته به حسین منزوی ارادت داشت و از اشعار او لذت می‌برد.

درباره این «جریان‌های ادبی» یاد خاطره‌ای افتادم و فکر کنم بد نباشد ذکر کنم. من در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ادبیات فارسی خوانده‌ام و در دوره دانشجویی سخت شیفتهٔ مسائل شعر نو و جریان‌های تجددگرایی ادبی بودم. زنده یاد دکتر فرشیدورد، استاد نقد ادبی و سبک‌شناسی ما بود. بارها سرکلاس با دکتر فرشیدورد درخصوص شعر نو و جریان‌های ادبی معاصر بحثم شده بود. دکتر فرشیدورد کمترین اعتنایی به این مسائل نداشت. یادم هست زنده یاد پدرم برای جشن فارغ‌التحصیلی من غزلی سروده و به نشانی گروه ادبیات فارسی پست کرده بود. نامه پدر چند روز بعد از فارغ التحصیلی به دستم رسید. وقتی رفتم گروه ادبیات نامه‌ام را بردارم دکتر فرشیدورد هم در گروه بود و با هم قدم زنان به بیرون دانشکده رفتیم. طی راه، ماجرا را گفتم. دکتر فرشیدورد با نهایت بی‌اعتنایی گفت پدر شما مگر شاعر بود؟ گفتم بلی و غزل پدر را به سوی دکتر فرشیدورد دراز کردم. با میلی توأم با اکراه کاغذ را گرفت. پدرم بسیار خوش خط بود. دکتر فرشیدورد تا خط پدر را دید گفت عجب خط زیبایی و شروع کرد غزل را خواندن.. به وسط غزل که رسید ایستاد. با تأمل بقیه غزل را خواند و متوجه شدم برگشت دوباره از اول خواند. بعد سرش را بلند کرد و با لحن عصبانیت و شوخی مآب گفت عجیب است از چنین پدر فاضل و فرهیخته‌ای فرزند ناخلفی چون شما تربیت شده است…بعد هم خندید… 

 شاعر غیر از زبان فارسی، گویا اشعاری به زبان اقلیم خود یعنی زبان تاتی داشته است، درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های این اشعار می‌گویید؟

بلی شاعر دیوان طاهری، اشعاری به زبان تاتی تاکستانی هم سروده است. اتفاقا در یکی دوجا در دیوان شعر فارسی به این نکته اشاره و بدان مفاخره هم کرده است البته فضل تقدم سرودن اشعار تاتی تاکستانی، از آن پدر فرهیخته شاعر، زنده یاد میرزا علی‌محمد طاهری است. او نخستین کسی است که اشعاری به زبان تاتی تاکستانی سروده است. اما شعر تاتی صاحب دیوان طاهری، مشتمل بر دو منظومه بلند «آی، وارُن، وارُن» (ای باران، باران!) و  «آی فِرِم» (ای پسرم) و اشعاری در قالب غزل و رباعی است. مضامین اشعار تاتی، بیشتر پند و اندرز به آیندگان، ضبط و ثبت آداب و رسوم محلی و در مجموع در حوزه فرهنگ مردم است. غیر از این جنبه‌ها، اشعار تاتی این شاعر، به لحاظ گویش‌شناسی بسیار اهمیت دارد. خودشاعر بعضی از اشعار تاتی را به فارسی ترجمه کرده و تعلیقات بسیار راهگشایی هم در ذیل اشعارش به قلم آورده است. مجموعهٔ اشعار تاتی نیز در مجلدی با عنوان  «آی وارُن وارُن» در دست تدوین و آماده‌سازی است که امیدوارم تا پایان امسال منتشر شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود
  • ماجرای جالب شاعر شدن شهرام شکیبا + فیلم
  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • هشتمی شمشیربازان قم در لیگ برتر کشور
  • آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی با همت بسیج سازندگی
  • عاموس گلعاد: السنوار قدرت بیرون کردن اسرائیل از غزه را دارد
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است